Gwarancja na urządzenia grzewcze – o czym warto wiedzieć?

Scandinavian classic kitchen with wooden and white details, minimalistic interior design

Podczas zakupu nowego urządzenia grzewczego – kotła gazowego, pompy ciepła lub systemu solarnego zawsze można liczyć na gwarancję udzielaną przez producenta, która zazwyczaj obejmuje kilka lat. Jednak, aby była ona ważna, należy zwrócić uwagę na zasady określone w warunkach gwarancji.

Podstawowym czynnikiem, który decyduje o otrzymaniu gwarancji producenta na nowy kocioł gazowy czy pompę ciepła jest zakup urządzenia w autoryzowanym punkcie sprzedaży, u autoryzowanego partnera handlowego lub autoryzowanego instalatora. Wtedy również zyskuje się pewność, że system został dobrze dopasowany do potrzeb mieszkańców i lokalu, w którym ma być zainstalowany. Ważne, aby nie kupować urządzeń z niesprawdzonego źródła, np. w internecie. Cena nie zawsze jest niższa niż u instalatora, a kupujący nie ma pewności, że sprzedawca dysponuje odpowiednimi kompetencjami w zakresie doboru tego typu produktów.

Instalacja oraz pierwsze uruchomienie

Również instalacja i pierwsze uruchomienie powinny zostać wykonane przez autoryzowaną firmę instalacyjną lub firmę serwisową. Dlaczego to takie ważne? Choć nowoczesne urządzenia są coraz wygodniejsze w montażu, to nie wystarczy powiesić kocioł na ścianie i go włączyć. Pierwsze uruchomienie to kontrola podłączenia, regulacja wszystkich ustawień, sprawdzenie poprawności działania, zabezpieczeń oraz, co równie istotne z punktu widzenia użytkownika, przekazanie niezbędnych wskazówek dotyczących codziennej eksploatacji.

W okresie gwarancji użytkownik jest zobowiązany do wykonywania regularnych, corocznych przeglądów. Powinna je robić autoryzowana firma serwisowa. Warto je przeprowadzać również z uwagi na zapewnienie bezpieczeństwa i sprawniejszej pracy systemu. Usterki, nie zawsze widoczne na pierwszy rzut oka, przyczyniają się do zmniejszenia wydajności urządzenia. Regularne przeglądy i konserwacja pozwalają wykryć drobną awarię niedługo po tym, kiedy się pojawi, a wówczas naprawa będzie o wiele tańsza niż w momencie, kiedy wada stanie się poważna. W przypadku awarii wszelkie naprawy powinny być wykonywane przez autoryzowany serwis. Tylko wówczas ich koszty poniesie producent. To również pewność, że zostaną użyte oryginalne i trwałe części zamiennie.

Podstawowy okres gwarancji

Okres gwarancji jest uzależniony od producenta, typu urządzenia i rodzaju części. Najczęściej są to dwa lata, a na części szybko zużywające się 6 miesięcy. Jednak producent może ten okres dowolnie wydłużyć.

DeDietrich, oprac.red.AS

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*